Co je vlastně na sepsání efektivního inzerátu tak náročné? Především to, že velké množství informací, svých požadavků, musíte umět vtěsnat do stručných, jasných ale zároveň i poutavých hesel, které potenciální uchazeče zaujmou. Informace proto musíte vybírat pečlivě – doporučuje se např. vynechat veškeré negativně laděné informace („z důvodu dlouhodobé nemoci se uvolnila pozice vrchní sestry“) a samozřejmě také informace, které s pozicí nemají jasnou souvislost. Pozor také na prázdné fráze („hledáme nadšeného, loajálního a znalého zubního technika“) a levná klišé („nabízíme kvalitní pracovní zázemí a odpovídající plat“). Proč? Takové informace nevyřadí nevhodné kandidáty a ani nenadchnou ty, které hledáte.
Co se týká tónu efektivního inzerátu – měl by mluvit jazykem hledaného člověka i týmu. Pokud si na pracovišti všichni tykáte, není problém tykat už v inzerátu. Pokud hledáte profesionála ve svém oboru, není problém používat i odborné pojmy a zkratky. Inzerátem nastavenou komunikaci je nicméně vhodné potom držet i u pohovoru, resp. po nástupu do práce atd. Obecně také platí, že je vhodnější mluvit přímo k zájemců, takový tón působí lidštěji („nabízíme 5 týdnů dovolené“ vs. „k odpočinku dostanete 5 týdnů dovolené“).
Co vše má obsahovat efektivní pracovní inzerát?
Efektivní pracovní inzerát by měl rozhodně začínat zajímavým a dostatečně konkrétním titulkem. Už tímto řádkem tvoříte očekávání od celého inzerátu. Zde by měly zaznít informace o názvu pozice, o pracovišti, ale klidně i o cílové skupině uchazečů (např. „Zubní hygienista v centru Brna – i čerstvý absolvent“). Pod titulkem můžete krátce představit svoji společnost – kdo jste, na koho se zaměřujete, jaké jsou vaše vize atd., ale také další informace o pozici – např. o jak velký úvazek se jedná, jaké je místo výkonu práce apod. Všechno samozřejmě ve stručnosti a čtivě.
Následují tři důležité odstavce, většinou jsou psané v odrážkách. V prvním z nich uveďte, co bude uchazeč dělat. Zde můžete použít nejdůležitější informace z analýzy pozice, ale popsat je lidštěji („jako recepční budete s klienty ladit společné termíny setkávání“). Vypíchněte sem dostatek informací, aby si byl potenciální zaměstnance schopný představit, co se od něj očekává, není ale třeba jej úplně zahltit všemi podrobnostmi. Ty můžete společně probrat na pohovoru.